Platter & Dikker

Platter & Dikker.

Dat eind 2011 uitkwam, is een gezamenlijk werk van PC Hooftprijs winnaar H.J.A.Hofland en fotograaf Roel Visser.

Een essay van Hofland: Wat is er mis in Nederland?
De nieuwe rijken etaleren als nooit tevoren hun bezittingen, obesitas is de nieuwe volksziekte en agressie en geweld zijn normale aspecten van het dagelijks leven.

Platter 1
De jachthaven van het recreatie- en vakantiepark Porte Zélande in Zuid-Holland.

Het behandelt de excessen van de welvaart.
We zagen veel dikke mensen, tatoeages, piercings, veel naakt, porno en vooral passiviteit. Obesitas, drankzucht, geweld, de plastisch cosmetische industrie, seks,
pornografie en het consumentisme zijn de thema’s die de revue passeren.

Platter 4

Jongeren op het deel van het Scheveningse strand dat de naam het Zwarte Pad draagt.

De pers liet zich lovend uit over het werk; controversieel, verontrustend en vlijmscherp.

Platter 2
Parkpop 2009.

H.J.A.Hofland schreef het het commentaar:.”Het consumentisme is de ideologie die iets meer dan een halve eeuw geleden spontaan is ontkiemd, zonder theorie of manifesten. Deze nieuwe leer heeft één universeel gebod: Genieten! Zoveel mogelijk, van alles(…) Begeren in het algemeen veroorzaakt een bewustzijnsvernauwing.

(Wie zichzelf vrijwillig zo toetakelt om zich te onderscheiden, moet niet zeuren als men dat ook werkelijk doet).

Platter 3

Harley Davidson dag in Rotterdam.

ESSAY PLATTER EN DIKKER DOET LEZER HUIVEREN. (Note, het gaat hier om een verschuiving van verschijningen mensen die je pakweg vijftig jaar gelden niet of veel minder zag.

Het essay Platter en dikker van schrijver H.J.A. Hofland dat gepaard gaat met foto’s van fotograaf Roel Visser handelt over een nieuwe mens, zoals Hofland betoogt. Dit wezen beschikt nog steeds over dezelfde capaciteiten zoals vroeger, maar nieuw zijn de wensen, het gedrag en het uiterlijk van deze mens. Hij is dikker, hij praat harder en vlugger, maar niet duidelijker. Hij kijkt wantrouwend tot agressief.

Voorbeelden

Hoe uit deze nieuwe mens zich? Hofland opent met het televisieprogramma De Gouden Kooi, waarvan ‘terror’ Jaap winnaar werd door onder andere zijn eigen braaksel op te eten. De kijker smulde van deze televisie. Hofland las in de krant dat er steeds meer kinderen zijn wier melkgebit verwijderd moet worden. Reden: zoetigheid. Een overmaat aan frisdranken en snoepgoed. Er bestaan zelfs zuigelingen die zoet gehouden worden met een zuigflesje gevuld met Fanta. Vanuit hier gaan we een stapje verder: obesitas. Fastfood zorgt ervoor dat je meer calorieën in een kortere tijd tot je kunt nemen. Sommige mensen gaan overgewicht te lijf door te sporten, maar ook een buikwandoperatie behoort inmiddels tot de mogelijkheden. Daarnaast tonen cijfers aan dat er afgelopen decennia steeds meer rellen voorkwamen waarbij doden vielen. Bovendien bestaat er sinds enkele tijd het comazuipen:

‘Een stomdronken volwassene kan al een zielige aanblik zijn. Een puber die door alcoholmisbruik niet meer op zijn benen kan staan is tegelijkertijd weerzinwekkend en hartbrekend. Het is een kind, het zit nog op school, het hoort tot een gezin.’

Redenen

De auteur schetst een weerzinwekkende wereld. Hoe kwam die tot stand? Volgens Hofland liggen hier enkele zaken die er opeenvolgend mee te maken hebben: het begint na de Tweede Wereldoorlog. Op cultureel-politiek gebied verandert er veel. Denk aan een andere democratie, die van het onderwijs bijvoorbeeld, maar ook de opkomst van de nozems die de cultuur veranderden. Een andere grondslag is de materiële, die in Amerika is ontstaan. De groeiende economie en welvaart, meer vrije tijd, de televisie als het nieuwe massamedium waardoor men constant werd blootgesteld aan reclame. Kortom: de groei van het consumentisme was na 1945 niet te stuiten.

Toegankelijk

Met Platter en dikker weet Hofland op toegankelijk wijze de lezer bewust te maken van onze veranderde cultuur. Het consumentisme noemt hij als belangrijkste oorzaak. Door de vele voorbeelden krijgt de lezer een helder beeld van de veranderingen voor ogen. De foto’s van Roel Visser ondersteunen dit beeld op visuele wijze. De nieuwe mens kijkt op sommige foto’s wantrouwend en agressief in de lens van de camera. Ook bracht Visser het nieuwe straatbeeld van fastfoodrestaurants en Nederlanders die opgesierd zijn met tatoeages in beeld.

Hoewel Hofland de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van de nieuwe mens beschrijft, ziet hij wellicht ook zaken over het hoofd. Waar schrijft hij over het immigratiebeleid dat Nederland vroeger voerde? Voor velen heeft dit beleid ook tot een nieuw Nederland geleid. Vroeger was iedereen welkom: arbeidsmigranten uit Spanje en Turkije en oorlogsvluchtelingen uit Somalië en Bosnië. Maar nu is Nederland vol en moet men vertrekken. Het migratiebeleid is telkens een actueel punt op de politieke agenda.

Over de hele linie schrijft Hofland een goed essay. Hij haalt oude en actuele bronnen aan waarvan hij de lezer bewust maakt, maar licht ook zijn eigen observaties kritisch toe. Hij concludeert dat in onze steden een tijdbom verborgen ligt en dat uitbarstingen telkens aanwezig zijn. Platter en dikker grijpt de lezer naar de keel en laat hem in huiveringwekkende toestand achter.

Voor meer foto,s klik hier.

http://roelvisser.nl/PLATTER%20&%20DIKKER/PLATTER%20&%20DIKKER.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s