Waarom moslims niets te zoeken hebben in Jeruzalem.

Voorwoord.

Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims.

 

Jeruzalem staat weer in de schijnwerpers sinds Ehud Olmert en Mahmoed Abbas erover praatten in het kader van een vredesregeling. Ondertussen vernietigt de moslim waqf Joodse restanten op de Tempelberg. Hoewel controle over Jeruzalem sinds ruim 40 jaar op de Palestijnse agenda staat, was de stad nooit hoofdstad van een moslim entiteit en het was zelfs niet de hoofdstad van de Palestijnse regio sinds de moslim verovering in de 7de eeuw. De hoofdstad was Ramle.

Lees verder. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/9340-hoe-jeruzalem-heilig-werd-voor-moslims.html

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=MNr4tgTEOMs

Moslims hebben Mekka en Medina als hun heilige plaatsen, er zijn 57 islamitische landen met hun hoofdsteden als islamitische centra.

Maar dat is niet genoeg voor deze bloeddorstige kolonialisten, Jeruzalem het heiligste van het heiligste voor de Joden en christenen zal de hoofdstad van het toekomstige Palestina en het groot Islamitische rijk worden.

http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/WATCH-Israeli-Islamist-leader-says-Jerusalem-will-be-capital-of-Islamic-Caliphate-380080

“Israeli Islamist Leader Raed Salah: Jerusalem Will Be the Capital of the Global Caliphate,”

Friday sermon by Israel-based Islamic supremacist Raed Salah: Jerusalem will be capital of global caliphate

“”En de moslims? Waar past Jeruzalem in de geschiedenis van islam? Moslims bidden niet in de richting van deze plaats, die overigens nooit bij naam wordt genoemd in gebeden, en de stad houdt geen verband met aardse gebeurtenissen in het leven van Mohammed. De stad is nooit de hoofdstad van een soevereine moslimstaat geweest, en nooit een centrum voor islamitische cultuur of geleerdheid. Maar weinig moslimpolitiek werd hier geïnitieerd.

Een vergelijking geeft dit zeer duidelijk aan. Jeruzalem komt 669 keer voor in de joodse bijbel, en Zion (wat meestal Jeruzalem betekent, en soms het Land Israels) 154 keer, dus 823 keer in totaal. De christelijke bijbel noemt Jeruzalem 154 keer en Zion 7 keer. Daartegenover, zo merkt de columnist Moshe Kohn op, komen Jeruzalem en Zion net zo vaak voor in de koran als “in de Hindoeistische Bhagavad-Gita, de Taoistische Tao-Te Ching, de Boeddhistische Dhamapada and the Zoroastriaanse Zend Avesta”— dat wil zeggen, niet éen keer.””

“Uit zijn heldere analyse kan een duidelijke gevolgtrekking worden gemaakt: net zoals een onverdeeld Mekka onder gezag van moslims staat, zo horen joden het gezag over een onverdeeld Jeruzalem te hebben.””Als de stad zo overduidelijk van miniem religieus belang blijkt, waarom rijst ze dan op tot het punt waarop een soort moslimzionisme lijkt te ontstaan? Waarom gaan Palestijnse demonstranten de straat op en schreeuwen “Wij zullen ons bloed en onze ziel opofferen, voor jou, Jeruzalem” en hun broeders in Jordanië “Wij offeren ons leven en onze ziel aan Al-Aqsa”? Waarom roept Koning Fahd van Saoedi-Arabië moslimstaten op om “de heilige stad ,die behoort aan alle moslims over de hele wereld” te beschermen? Waarom vonden twee enquêtes onder Amerikaanse moslims Jeruzalem het belangrijkste punt op de buitenlandse agenda?

Vanwege de politiek. Een historisch overzicht laat zien dat het belang van de stad, en de bijkomende emoties, voor moslims onherroepelijk groeit zodra Jeruzalem van politiek belang is. En anderzijds, wanneer het politieke belang van Jeruzalem vermindert, dan lopen haar status, en de passies voor haar, ook af. Dit patroon was voor het eerst te zien tijdens het leven van Mohammed in het begin van de zevende eeuw. Sindsdien is het nog vijf keer voorgekomen: aan het eind van de zevende eeuw, in de twaalfde eeuw tijdens de Tegenkruistocht, in de dertiende eeuw tijdens de Kruistochten, tijdens de Britse mandaatperiode (1917-4Cool en nadat Israel de stad innam in 1967. De samenhang geeft een belangrijk inzicht in de huidige confrontatie.

Lees verder: http://nl.danielpipes.org/4253/de-islamitische-aanspraak-op-jeruzalem

Hoe krankzinnig de argumenten van de vertegenwoordigers van het PLO-bewind in Ramallah zijn met betrekking tot het claimen van recht op het land en de Joodse heilige plaatsen, mag blijken uit de uitspraak van de minister van Religieuze Zaken Machmoud al-Habash in een interview met het Israëlische Channel 10 News. Deze fantast beweert dat de Westelijke Muur of Klaagmuur, die wereldwijd wordt erkend als de heiligste plaats van het Jodendom, tot de ‘Palestijnen’ behoort: “Elk stuk grond dat Israël in 1967 bezette, behoort tot de Palestijnse staat waaronder alle heilige plaatsen, met inbegrip van de Aksa moskee de Buraq Muur (de islamitische benaming voor de Klaagmuur). Dit alles zal onder Palestijnse soevereiniteit komen” aldus al-Habash. Ze verlangen iets terug wat nooit van hen is geweest. Al- Habash stelde voorts, dat onder PLO-soevereiniteit de vrijheid van godsdienst zou worden beschermd en het de Joden zal worden toegestaan om op die plaats te blijven bidden zonder angst voor vervolging. Dat is in strijd met wat zijn baas terreurleider Abu Mazen verkondigd dat de toekomstige PLO-staat etnisch gezuiverd moet worden van alle Joden.

Fantast Machmoud al-Habash

De geschiedenis van het islamitische Jeruzalem begon bij de verovering van de stad in 638 n.Chr. door Arabische moslims onder leiding van kalief Omar. Hij lijfde Jeruzalem bij het Arabische rijk in onder de Arabische naam “Al-Qoeds esh Sjarief” (het verheven heiligdom). De Tempelberg wordt in het Arabisch “Haram-esh Sjarief” (het waarachtige heilige) genoemd. Het was kalief Abd-el-Malik die in 691 n.Chr. de Rotskoepel op de plaats van de Tempel bouwde. Deze kalief had het echter niet slecht voor met het Joodse volk want hij schonk hen de erfrechten voor de bewaring en verzorging van de Tempelberg. Als tegenprestatie kregen zij vrijstelling van de belasting die aan alle niet-Moslims was opgelegd.

Door de eeuwen heen hebben de islam, noch de inwonende Arabieren in het Heilige Land, Jeruzalem opgeëist als hoofdstad van het een of ander Arabisch rijk. Daar heeft nooit iemand, geen moslim ter wereld, een woord over gezegd. Maar sinds de staat Israël een feit is, is ook de claim van de islam gekomen op land en stad. Het probleem van de islam was dat men noch historisch, noch op een andere wijze bij de stad Jeruzalem betrokken was geweest. Men bedacht daarom een mystiek bezoek van Mohammed aan Jeruzalem, teneinde daarmee aanspraken voor de moslims op de stad te kunnen opeisen. Men verzon het verhaal dat Mohammed in Mekka door de engel ‘Gabriël’ gewekt zou zijn en hem de opdracht gaf in de nacht een reis naar het paradijs te maken. Als voorbereiding voor de tocht sneed Gabriël Mohammeds lichaam open en waste zijn hart. Weer in hem teruggelegd, was het gevuld met geloof en wijsheid. Toen hij weer dichtgenaaid en klaar voor de reis was, besteeg Mohammed een magische merrie, el Buraq genaamd. Dit ongelofelijke dier had het gezicht van een vrouw, het lichaam van een muildier en de staart van een pauw en kon met één stap de afstand zover het oog kon zien, afleggen.

http://www.franklinterhorst.nl/Ze%20bestoken%20de%20wereld%20met%20fantastische%20fabels%20over%20hun%20geschiedenis.htm

Moslims: Islam, niet Israël, ruïneert de Tempelberg

De Palestijnse academicus Mudar Zahran, die schrijft voor het Gatestone Instituut, ontdekte dat het de lokale islamitische autoriteiten zijn, en niet Israël, die werkelijk een bedreiging vormen voor de toekomst van de Tempelberg in Jeruzalem.

http://israeltoday.nl/headlines/9-nederlands/3801-moslims-islam-niet-israel-ruineert-de-tempelberg

Zowel christendom als islam zijn geïnspireerd op het Jodendom en pretenderen de eigenlijke voortzetting daarvan te zijn, nadat de meeste Joden Jezus niet als de Messias c.q. Mohammed niet als de laatste profeet hadden geaccepteerd. De religieuze claims van deze godsdiensten liggen dan ook in het verlengde van de eerdere Joodse claim op Jeruzalem als hun heilige stad. Voor de christenen is dit vooral gebaseerd op het optreden, sterven en herrijzen van Jezus in Jeruzalem. Voor de moslims, die geen directe historische band met de stad hadden (Jeruzalem wordt in de Koran niet vermeld), is dit gebaseerd op een interpretatie van het verhaal dat Mohammed van hieruit naar de Hemel zou zijn opgestegen. (Hij had op een gevleugeld paard een nachtelijke reis gemaakt naar “de verste moskee” – echter in Jeruzalem stond toen nog geen moskee.) Soms wordt beweerd dat Jeruzalem de ‘derde heilige stad’ is voor moslims, maar dit lijkt een recente en politiek geinspireerde claim. (Voor met name shi’ieten wordt bv. ook Najaf in Irak genoemd als derde heilige stad.)

Jeruzalem

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s